Vad kan vi göra för dig?

Purpose PR & Kommunikation är en syftesdriven kommunikationsbyrå med stor passion och engagemang för hållbarhet. Purpose PR & Kommunikation grundades med utgångspunkt i FN:s globala hållbarhetsmål och har för avsikt att med hjälp av kommunikation göra gott och avhjälpa samhällsproblem.

Purpose PR & Kommunikation är en plug-in byrå som hjälper små och medelstora företag, start ups, organisationer, ideella föreningar och stiftelser med deras kommunikativa utmaningar. Fokus ligger på PR, hållbarhetskommunikation, sociala medier, CSR samt projektledning. 

Vill du ha hjälp med hur ditt företag ska kommunicera ert hållbarhetsarbete på ett trovärdigt sätt, hur ni ska undvika greenwash, formulera en hållbarhetsstrategi, skapa en hållbar arbetsplats, effektivisera ert CSR-arbete, författa en strategisk kommunikationsplan, skriva texter till nyhetsbrev eller helt enkelt traditionell pressbearbetning?

Kontakta oss gärna, inget uppdrag är för litet. 

Vi håller också utbildningar och föreläsningar i hållbar utveckling, hållbarhetskommunikation, greenwash samt medietränar talespersoner. 

Kom igång med hållbarhetsarbetet

Har din organisation många idéer och tankar kring hållbarhet, kanske arbetar ni med flera projekt redan, men ni saknar en strategi? Purpose PR & Kommunikation hjälper till att sätta strategin och tillsammans skapar vi en plan för hur ni ska implementera strategin samt hur ni ska kommunicera den internt och externt. Vill ni skapa en klimatsmart arbetsplats. Vi kan hjälpa till att göra en översyn av era inköp, leverantörer, resor, avfallshantering och få medarbetarna med på resan.

Utbildning i trovärdig hållbarhetskommunikation

Såhär skapar du trovärdig hållbarhetskommunikation, är en halvdags-workshop som passar för en el flera personer. Här går vi igenom nycklarna för vilka regler som gäller för miljöpåståenden, vad nya EU-direktivet som träder i kraft 2026 innebär och hur man undviker greenwash resp greenhush. Här delar vi också med oss av bra och dåliga exempel.

Kontakta oss för mer info och det är också fullt möjligt att anpassa workshopen för just era egna behov.

PR-strategi och mediebearbetning

Att kommunicera effektivt i media är avgörande för att få fram ditt budskap på ett övertygande sätt. Purpose PR finns här för att underlätta den processen genom att hjälpa dig formulera ditt budskap på ett klart och kraftfullt sätt. Som experter på medierelationer ger vi dig inte bara vägledning kring vad du vill säga, utan också råd om var och hur du bäst kommunicerar det.

Vår erfarenhet sträcker sig över att arbeta nära ledningsgrupper och involveras i allt från strategisk planering till produktion och genomförande av kommunikationsinsatser, både för extern och intern användning. Vi tar oss an varje aspekt av medieprocessen och hjälper dig att synas på rätt sätt i relevanta sammanhang.

En central del av vårt arbete innefattar en noggrann analys av medieläget, där vi identifierar möjligheter och utmaningar. Utifrån detta tar vi fram skarpa och anpassade budskap som effektivt når din målgrupp. Vi erbjuder även träning för talespersoner för att säkerställa att de kan leverera budskapet på ett övertygande sätt.

Effektivisera ert CSR-arbete

Behöver ni hjälp med att effektivisera ert CSR-arbete? Ni gör kanske redan mycket kring hållbarhet idag men behöver hjälp med att lägga en strategi? Kanske behöver ni en projektledare som stöttar eller leder ett specifikt projekt. Vi hjälper er med både strategisk planering, implementering och genomförande.

Söker ni en föreläsare inom hållbarhet?

Planerar ni en kick off, en konferens eller en inspirationsfrukost/lunch. Purpose PR & Kommunikations grundare Helen Iwefors har arbetat som CSR-ansvarig i 13 år och föreläser om hållbar utveckling. Vilka är de stora trenderna inom hållbarhet just nu? Vad är innebär hållbar utveckling? Hur undviker man Greenwash resp Greenhush? Vilka varumärken har lyckats med sin kommunikation och hur når man fram med sitt budskap till kunderna. Kontakta oss gärna så skräddarsyr vi en föreläsning som passar just er.

Föreläsning om Greenwash - detta är fallgroparna du ska undvika!

Alla talar om hållbarhet. Aldrig har vi sett ett så stort fokus på hållbarhetskommunikation och i takt med att kunskapen höjs ökar omvärldens förväntningar på företagen. Hur kommunicerar man sitt hållbarhetsarbete på ett trovärdigt sätt, vilka är fallgroparna man bör undvika och vad är greenwash? Detta och mycket mer lär du dig i vår föreläsning i hållbarhetskommunikation. Vi skräddarsyr efter ert specifika behov.

Purposebloggen - såhär skapar du trovärdig kommunikation

Föreläsning hållbarhetskommunikation: Från teori till praktik

Under den här föreläsningen får du ta del av goda exempel på lyckad och smart hållbarhetskommunikation som fått genomslag. Du får med dig handfasta och enkla tips på hur er verksamhet kan börja kommunicera ert nuvarande hållbarhetsarbete och vilka fallgropar som bör undvikas. Vi går igenom viktiga begrepp såsom storytelling, greenwashing och greenhushing.

• Vilka vägar finns för att nå ut med vårt budskap?
• Vad är storytelling och hur kan vi använda det för vår hållbarhetskommunikation?
• Fallgropar – vågar vi prova och kan man göra fel?
• Vilka är nycklarna för att skapa vi förtroende?

Amelie Furborg är specialist inom PR och extern kommunikation med lång erfarenhet från kundsidan samt som konsult. Hon har jobbat som presschef, redaktör och copywriter och är duktig på att fånga, formulera och förmedla budskap. Amelie har lång erfarenhet av att skapa nyheter och få mediegenomslag. En av de hållbarhetskampanjer Amelie är mest stolt över är Myrornas ”Aktivera din garderob”.

Helen Iwefors är grundare av Purpose PR & Kommunikation, specialiserad på syftesdriven kommunikation. Helen har tidigare jobbat som pressansvarig, presschef och kommunikationschef inom retailbranschen, på nationell och nordisk nivå. Helen är utbildad i strategisk kommunikation, hållbar utveckling och hållbarhetskommunikation. Ett av de uppdrag som Helen är mest stolt över är innovationstävlingen Startup 4 Climate - en av Europas största tävlingar inom energiomställning och klimatnytta, i regi av GodEl och Ellevio.

Föreläsning i hållbarhet på webbyrån Sphinxly

Hur kommer man igång med hållbarhetsarbetet. Vad ska man börja med. Ett sätt kan vara att kick-starta med en inspirerande föreläsning som får er att tänka i nya banor och ger konkreta tips och råd på hur ni sätter igång. Här är ett exempel på en hållbarhetsföreläsning hos webbyrån Sphinxly.

Sphinxly

Kundreferenser

"Stort tack för igår. Det var många deltagare som sa att din presentation var så otroligt givande och bra. Du var verkligen konkret och det är precis vad de är ute efter.
Du tillförde ett stort värde under denna dag".

Jenny Ahlgren, Regionkontoret Örebro

"Helen har hjälpt Barnfonden i vårt arbete de senaste åren och det har alltid varit en stor glädje att jobba med henne. Hon visar på ett engagemang som går bortom uppdraget och det märks så tydligt att hon brinner för det hon gör. Helen har en positiv attityd, en idérikedom och bra erfarenhet som hon plockat fram för att göra det bästa för Barnfonden. Vi har inte bara fått hjälp av henne i genomförandet utan även tips som har stärkt upp vår personal för att nå ut bättre i vår kommunikation".

Martina Hibell, generalsekreterare Barnfonden


"Helen är väldigt viktig för vår organisation då hennes arbete grundar sig på hög kompetens, lång erfarenhet, stort intresse och mycket passion. Hon föreslår det som vi tänker redan innan vi har uttalat det vilket gör vårt samarbete enkelt, lärorikt och utvecklande för oss. Vi kan oavkortat rekommendera Helen".

Sofia Stahl, grundare och VD VarUnik

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Purpose PR & Kommunikation använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies